Vanlige spørsmål om masker for helsepersonell | ResMed Norge

Vanlige spørsmål om masker

Har du spørsmål om rengjøring og desinfisering av ResMed-masker og maskekomponenter? Finn svar på de vanligste spørsmålene.

 

 

Vanlige spørsmål om rengjøring av masker

Hver dag eller etter hver gangs bruk bør pasienten:

  • Ta maskedelene fra hverandre (se brukerveiledningen for masken for anvisninger). Pasienter som bruker en neseputemaske, skal ta putene av rammen.
  • Vask grundig for hånd alle maskekomponentene som er tatt fra hverandre (unntatt hodestropper og myke stroppeomslag), ved å gni dem varsomt i mildt såpevann som er omtrent 30 °C varmt. Ansiktsfett og -olje må fjernes fra puten etter bruk for å sikre best mulig maskeforsegling.
  • Bruk en børste med myk bust til å rengjøre ventilasjonshullet eller eventuelle roterende deler på masken, som svivelen, svivelringen eller kuleleddet som må rengjøres.
  • Kontroller hver komponent og vask om nødvendig på nytt til du ser at komponentene er rene.
  • Skyll alle komponenter godt i rent drikkevann og la dem lufttørke. Unngå direkte sollys.
  • Når alle delene inkludert ventilasjonshullene er tørre, tar du masken fra hverandre (se brukerveiledningen for masken for anvisninger).

Hver uke bør pasientene:

  • Vaske hodestroppene for hånd inkludert de myke stroppeomslagene hvis de inngår i masken.
  • Skyll godt og la dem lufttørke. Unngå direkte sollys.
  • Vær oppmerksom på at hodestroppene kan vaskes uten å tas fra hverandre og at fargen som brukes i hodestroppene, kan avfarge ved førstegangsvask.
  • Hvis noen komponent i systemet er synlig forringet (har sprekker, misfarging, revner osv.) eller den fremdeles er uren etter rengjøring, skal komponenten skiftes.

Vi anbefaler at pasientene dine bruker naturlige eller rene produkter/løsninger til å rengjøre masken sin, siden restdunster fra kunstige rengjøringsmidler kan innåndes hvis de ikke skylles veldig grundig.

ResMed har anbefalt og godkjent prosedyrer i henhold til ISO17664 for rengjøring, desinfisering og sterilisering av masker for bruk hos flere pasienter på søvnlaboratorium, klinikk eller sykehus. Se våre veiledninger om desinfisering og sterilisering på siden Brukerveiledninger og tekniske dokumenter for å se hvilke deler som:

  • Må skiftes ut mellom pasienter
  • Tåler høy grad av termal desinfisering ved 93 °C
  • Tåler høy grad av kjemisk desinfisering
  • Tåler sterilisering

Vær oppmerksom på at ikke alle komponenter krever desinfisering. Hodestroppene trenger ikke å desinfiseres og skal ikke vaskes i desinfiserende kjemikalier.

Andre komponenter trenger heller ikke å desinfiseres og skal ikke vaskes i desinfiserende kjemikalier. Dette gjelder for:

  • AirFit N10 / AirFit N10 for Her – Myke mansjetter
  • AirFit F10 / AirFit F10 for Her – Ramme, myke mansjetter
  • Quattro Air / Quattro Air For Her / Quattro Air NV – Ramme
  • Quattro FX / Quattro FX for Her – Spring-ramme, myke mansjetter
  • Quattro FX NV – Spring-ramme, myke mansjetter
  • Mirage FX / Mirage FX for Her – Ramme

Grundig rengjøring av hodestroppene og ovenstående komponenter mellom hver pasient er akseptabelt.

  • Håndvask hodestroppene i nesten lunkent (30 °C) vann med mild såpe.
  • Skyll godt og la dem lufttørke. Unngå direkte sollys.

Vanlige spørsmål om maskekomfort

Hvis pasientens maske er ukomfortabel, skal du prøve å tilpasse den på nytt eller prøve en annen størrelse eller type maske.

  • Tilpasning. Maskeubehag kan forårsakes av feil tilpasning, så vi anbefaler at du tilpasser masken på nytt ved bruk av tilpasningsanvisningene i maskens brukerveiledning. Masken bør tilpasses når pasienten er i sovestilling: Ansiktsmusklene våre endrer seg når vi ligger, og de slapper enda mer av når vi sover. Du kan også se på videoene om masketilpasning på våre produktsider for CPAP-masker.
  • Størrelse. Hvis pasienten din kun kan få en god forsegling ved å stramme til masken til den blir ukomfortabel, kan det være feil maskestørrelse. Vær oppmerksom på at størrelsen for ulike modeller ikke alltid stemmer overens.
  • Type. Hvis pasienten fremdeles synes at det er ubehagelig å ha masken på, trenger du kanskje en annen type maske. ResMed tilbyr helmasker, nesemasker og neseputer. Du vil se at noen masketyper og modeller passer bedre enn andre.
  • Hodestropp. Pasientens maske skal sitte så løst som mulig mens du fremdeles skaper forsegling. Hvis pasienten føler hodestroppstroppen er for løs eller for stram, kan du prøve å justere den på nytt eller bytte hodestroppen hvis den er gammel eller utslitt.
  • MicroFit- innstillingshjul. Hvis pasienten din bruker en maske som har et MicroFit™-innstillingshjul, forsikre at innstillingshjulet er innstilt i optimal posisjon. Hvis du gjør betydelige justeringer i posisjonen til innstillingshjulet, endrer det tilpasningen og kan føre til ubehag eller mindre effektiv behandling.

Hvis du opplever vanskeligheter med å tilpasse pasientens maske, vennligst se i brukerhåndboken for masken for instruksjoner.

Hvis pasienten har hårvekst i ansiktet, kan det hende at noen masker fungerer bedre enn andre. Ta kontakt med oss for å finne ut hvorvidt en annen masketype kan gi deg bedre komfort eller tilpasning.

Alle er forskjellige! Helmasker dekker mer av ansiktet, mens nesemasker og neseputemasker dekker mindre. Det handler virkelig om personlig preferanse og hvilken type maske som er best tilpasset pasientens behov.

Helmaskene våre er et godt alternativ hvis pasienten lider av tetthet i nesen eller har en tendens til å puste gjennom munnen i søvne.

Når du drøfter masketyper med pasienter, kan du vurdere faktorer som deres ansiktsanatomi, hårvekst i ansiktet, hvorvidt de bruker briller eller er klaustrofobiske, om de liker å lese eller se på TV mens de bruker masken osv.

Hvis masken til pasienten din lekker luft, er det sannsynligvis et problem med forseglingen eller tilpasningen. Årsaker til maskelekkasje og foreslåtte løsninger, inkluderer:

  • Dårlig justering eller tilpasning. Vi anbefaler at du tilpasser masken på nytt ved bruk av tilpasningsinstruksjonene i brukerveiledningen for masken. Masken bør tilpasses når pasienten er i sovestilling: Ansiktsmusklene våre endrer seg når vi ligger, og de slapper enda mer av når vi sover. Du kan også se på videoene om masketilpasning i vår på våre produktsider for CPAP-masker.
  • Feil satt sammen. Se maskens brukerveiledning for informasjon om montering av masken. Du kan laste ned brukerveiledningen fra maskens støtteside.
  • Feil maskestørrelse. Se på størrelsesmalen for masken for instruksjoner på å finne riktig størrelse.
  • Feil masketype. Hvis masken til pasienten din er av riktig størrelse og er riktig tilpasset, men fremdeles lekker, trengs det kanskje en annen type maske. For eksempel kan en helmaske fullstendig eliminere munnlekkasjer.
  • Trenger utskiftning. Masken til pasienten din lekker kanskje fordi den er gammel eller utslitt. Se brukerveiledningen for masker for informasjon, eller les våre vanlige spørsmål om utskiftning av masker.
  • Rengjøring. Smuss, fett og rester fra huden til pasienten din og omgivelsene kan bygge seg opp på masken hvis alt dette ikke blir fjernet daglig. Pasienten skal rengjøre masken sin hver dag for optimal forsegling og effektivitet. Les våre vanlige spørsmål om rengjøring av masker.

Hvis pasienten fremdeles har problemer med lekkasjer, hvorfor ikke prøve en  varmefukter eller ett av de siste positivt luftveistrykk-apparatene (PAP)? De nye CPAP-apparatene våre måler og kompenserer automatisk for utilsiktede lekkasjer for å sikre at riktig trykk opprettholdes. Fuktere med oppvarming kan i stor grad redusere pusting gjennom munn og tett nese, som begge forbindes med lekkasjer.

Hvis pasienten trenger å stramme masken for å få en forsegling, kan putestørrelsen være feil eller at pannestøtten kan være feil innstilt. Vennligst referer til spørsmålet over for forslag til å identifisere og løse problemer med passform.

ResMed-maskeputer er laget av silikon. Det er ekstremt sjeldent at folk får en virkelig allergisk reaksjon på silikon. Hudirritasjon, trykksår og gnagsår skyldes faktisk ofte andre faktorer enn selve silikonmaterialet.

  • Hodestroppene er for løse eller for stramme. Prøve å justere dem, eller skift hodestroppene hvis de er gamle eller utslitte. Masken skal være så løs som mulig uten at det går ut over forseglingen.
  • Masken passer ikke riktig, fordi den har feil størrelse eller uegnet stil. Se maskens brukerveiledning eller veiledningen for hurtig tilpasning for anvisninger om tilpasning. En annen masketype kan gi bedre tilpasning.
  • Masken er gammel og utslitt. Inspiser maskeputen og rammen med henblikk på slitasje, stivhet, sprekker eller brudd. Skift enten hele masken eller de slitte delene. Det kan være nyttig for deg å lese de vanlige spørsmålene våre om utskifting av maske.
  • Masken er skitten. Silikon kan absorbere forurensning som fett, svette, smuss og kremer fra huden. Lengre tids kontakt med urenheter gjennom natten kan irritere huden. Pasientene skal vaske masken sin daglig i henhold til anvisningene i brukerveiledningen med mild såpe eller fortynnet flytende vaskemiddel og varmt vann (30 °C). Vi anbefaler også at pasienten vasker ansiktet sitt før leggetid for å fjerne overflødig ansiktsfett, ideelt sett med en pH-nøytral såpe, og unngå bruk av ansiktslotion og -kremer hvor masken kommer i berøring med ansiktet, siden disse produktene kan gå ut over maskens forsegling, og over tid kan forringe kvaliteten på maskeputen. Det kan være nyttig for deg å lese de vanlige spørsmålene våre om rengjøring av maske.

Hvis pasienten fremdeles har problemer med hudirritasjon, kan det være nyttig å plassere porøs hypoallergenisk hudtape over sensitive or irriterte områder for å danne en barriere mellom huden og masken.

Hvis pasienten lider av neseirritasjon, kan kanskje en varmefukter være til hjelp. Konstant luftstrøm, særlig ved høye behandlingstrykk kan medføre tørrhet, irritasjon av nese og neseblod. Fuktere lindrer irritasjon og tørrhet i nesen ved å tilføre varme og fuktighet til luften fra CPAP- eller bilevelsystemet.

Neseoljeprodukter kan også brukes til å hjelpe til med behandling og forhindre tørrhet.

Pasienter som får merker i ansiktet, eller sår på neseryggen, må sannsynligvis sette masken for stramt på for å oppnå forsegling. Se svarene på de første to spørsmålene på denne siden for forslag til hvordan du forbedrer tilpasningen og forseglingen av masken.

Hvis disse problemene vedvarer, hvorfor ikke foreslå myke stroppeomslag eller Gecko-neseryggpolstring? SoftWraps er skånsom tekstilpolstring for maskens silikonhodestropper. Disse bidrar til å stoppe pasientens maske fra å gli og gir mindre synlige stroppemerker i ansiktet. Gecko-neseryggpolstringen er en komfortabel, myk strimmel som plasseres på tvers av neseryggen for å redusere hudirritasjon og ansiktssår, noe som minimerer maskelekkasje og forbedrer maskekomfort.

Hvis pasientens øyne er såre, kan det skyldes maskelekkasje. Dette er et vanlig problem som kan oppstå hvis masken ikke forsegler ordentlig, eller ikke passer ordentlig til ansiktet. Hvis du vil ha forslag til hvordan du kan løse dette problemet, se svarene på de to første spørsmålene på denne siden.

Vanlige spørsmål om masketilpasning

Hvis masken blir tatt av i løpet av natten, kan dette skyldes at pasienten din lider av tett nese. Hvis pasienten har historikk med bihule- og allergiproblemer, kan kanskje behandling med helmaske og/eller fukting være en bedre løsning.

Hvis pasienten din synes det er vanskelig å sove fordi masken kommer i veien, kan det hende at pasienten vil kunne finne  Contour CPAP puten nyttig.

Med konturpute er det mindre sannsynlig at masken gnir eller trykker på ansiktet, noe som øker komforten og kan også redusere lekkasjer forårsaket av forvrengning. Konturpute hjelper pasienter med å sove mer komfortabelt mens de bruker CPAP-masken enten de sover på siden, ryggen eller magen, og det hjelper også til å skape en mer åpen luftvei for lettere

ResMed tilbyr gjerne størrelsesmaler for mange av våre masker. Klikk på en maske nedenfor for å åpne en PDF-fil av passende malen. Vær oppmerksom på følgende når du bruker disse malene:

  • Les instruksjonene på malen nøye før du kutter og bruker dem.
  • Størrelsesmaler skal brukes for å hjelpe til med tilapsning av masker. Bruken av disse malene er ikke ment å erstatte rådene fra en medisinsk fagperson, søvntekniker eller utstyrsleverandør.
  • Endring av størrelse eller dimensjoner på de originale PDF-filene på noen måte kan svekke kvaliteten og nøyaktigheten til disse malutskriftene. For å unngå dette problemet, må du forsikre deg om at du skriver ut i den faktiske størrelsen ved å slå av all sideskalering i skriverinnstillingene. Du kan også henvise til linjalen i utskriften for å sikre at utskriften er nøyaktig.

Størrelsesmaler for ResMed nesemasker:

AirFit N30i

AirFit N20

Størrelsesmaler for ResMed helmasker:

AirFit F30

AirFit F20

Hvis masken til pasienten din bråker, betyr det at den ikke forsegler ordentlig. Se våre anbefalinger ovenfor: Forsikre deg om at masken er ordentlig tilpasset, riktig satt sammen, ren og i god stand. Hvis pasienten din fremdeles har problemer, prøv en annen størrelse eller masketype.

Husk å tilpasse masken mens pasienten er i sovestilling: Hvis pasienten sover i en seng uten puter, tilpass masken deretter, og om pasienten sover i en stol, tilpass masken deretter. Dette er viktig, fordi våre ansiktsmuskler endrer seg når vi ligger, og de slapper enda mer av når vi sover.

Støy fra masken kan også være en indikasjon på at masken til pasienten din lekker luft. Dette er et vanlig problem som kan oppstå hvis masken ikke forsegler ordentlig, eller ikke passer ordentlig til ansiktet til pasienten din. Se forrige svar for forslag til hvordan du løser dette problemet.